Monday, October 19, 2009

Malaysia dan Mercun: Satu Budaya 1 Malaysia?

Bunyi berdentam-dentum tak kira masa sejak beberapa hari yang lepas di tengah malam menyebabkan aku rasa terpanggil untuk menulis sesuatu meluahkan rasa pada pagi ini.

Ramadhan lepas satu kemajuan (di kawasan perumahan aku) bila jarang-jarang terdengar bunyi letupan mercun. Mungkin penguatkuasaan tegas. Atau orang Melayu dan Islam ramai yang sedar ianya bukan sahaja satu pembaziran, bukan budaya bangsa Melayu mahupun sesuatu yang dianjurkan agama. Tapi aku yakin, itu cuma segelintir sahaja yang sedar.

Sabtu baru-baru ini masyarakat berbangsa India beragama Hindu menyambut Deepavali. Satu-dua hari sebelum dan selepasnya begitu galak bunyi mercun dan bunga api meletus-letus. Aku yang duduk di tingkat 16 ni terasa dekat sekali dengan letusan itu, ya lah, bendanya kebanyakan terbang tinggi, konon tak membahayakan mereka yang membakarnya dan berada di tanah, tapi kami yang duduk kat atas ni yang rasa gegaran di tingkap2 dan pintu!

Setahu aku, kalau ikut budaya masyarakat Cina, mercun dibakar untuk menghalau hantu dan roh2 jahat. Tapi sekarang (bkn sekarang je, dah lama pun) aku tengok tak kira Cina, Melayu atau India, semua pun buat, macam budaya Ang Pow gak lah. 1 Malaysia lah katakan...

Aku bukan nak persoalkan budaya ke bangsa. Aku bukan 'Racist'. Tapi undang2 yang kononnya mengharamkan penjualan, pembakaran mercun nih. Kalau betul dilarang, kenapa dengan selambanya mereka ni berdentam-dentum di kawasan perumahan tak kira dah tengah malam ke hapa? IPD Subang Jaya dekat je dengan kawasan aku nih, takde sapa pun dikalangan penguatkuasa yang kisah? Depa ada permit kot...tak pun, tutup je lah sebelah mata...takde laporan khas...

Kalau semua benda nak tunggu dilapor, walau jadi depan mata tak payah la bertindak ya...ih ih ih...Malaysia oh Malaysiaku!

No comments: