Monday, April 14, 2008

mobile phone customization - softwares and applications


Ha...korang ada pakai handphone? Aku yakin mesti ada punya la...paling kurang satu...ada yang pakai dua...mungkin ada gak la yang ada lebih!

Korang pakai yang canggih punye ek? N series ke...E series ke...ada camera, ada bluetooth, ada yg ada wifi, 3G, radio, ada yg dah ada tv, bak kata orang, macam2 ada la....pergh...memang hebat!

Tapi, kalau handphone canggih, tapi setakat guna untuk call dan sms, baik pakai yang basic punya je, yang harga baru pun antara RM100-200. Tak pun, guna lebih la sikit, tangkap gambar, MMS, video call, sesekali masuk internet. Tu je? Rugi je beli ratus-ratus, ribu-ribu, tapi guna setakat tu je...



Kalau pengguna handphone nokia, korang tau tak perbezaan oprating system (OS) atau pun interface yang digunakan? Majoriti Nokia terkini menggunakan OS Symbian, sama ada S40 (ni kire basic ni) S40 v3 (6300 etc), S60 v2 (6260 etc), S60 V3 OS9.1, S60 v3 OS9.2 (N-series, E-Series). Setiap jenis handphone ni menggunakan jenis perisian yang berbeza, ada yang bole support java saje, ada yang bole support lebih dari java softwares.

Korang tau tak, especially pengguna S60 v3, yang korang malah boleh chatting tru YM, MSN, SKYPE, Google Talk, Jabber, ICQ dll dgn handphone korang? Bole gunakan camera handphone tu sebagai webcam? Bole letak program blakclister (block nombo pemanggil yang tak dikehendaki sblm handphone tu berbunyi pun), dan macam-macam lagi lah malah program seperti mana PC korang boleh buat! Words? Excel? Photo Editor? Semua ada...

Kebanyakan handphone di pasaran, datang dgn built-in applications yang pelbagai. Ada yang kita tau guna, ada yang tak. Kebanyakan memori handphone kita penuhkan dgn lagu, tak pun video clip, gambar dll. Weh, memori besar-besar sampai 8gb tu takkan nak guna utk tu ajer?

Jadi, jika kalian teringin nak 'make most out of your mobile phone', saya menyediakan perkhidmatan consultancy dan juga memindah-turunkan program sebegini ke dalam 'henpon' anda. Terutama pengguna Nokia dan apa2 java enabled phone. Nak citer banyak kat sini pun tak tertulis rasanya, maka hubungilah saya untuk perkhidmatan dengan harga berpatutan.

Sokonglah Usahawan Tempatan Kita!

1 comment:

Anonymous said...

owh..ni lah yg en.yuzray maksudkan hari tue ye pasal hp?bagus2..tunggu sy balik mesia..we will talk bout bisness this biz.InsyaAllah.