Monday, September 8, 2008

From stupid hawkers to stupid drivers...astaghfirullah!


Today is the 8th day of Ramadhan, means it has been 8 days the Muslims had been fasting. 22 more days to go, insya-Allah.

Almost every day, I went to the Ramadhan bazaar nearby my house. Not to complaint, but I guess some of the hawkers is something like the Malays said 'melepaskan batuk di tangga'.

Why do I say so? Ye lah, kalau nak berniaga tu biarlah bersungguh. Jual makanan tu biarlah harga berpatutan, rasa pun biarlah masuk di tekak. Dah berapa kali aku terkena, udah le tak murah, rasa plak macam nasi nak diberi kat ayam makan je. Ye la, nama je nasi ayam, tapi kita manusia yang nak makan! Tau tak wahai peniaga, tak halal duit pendapatan menjual camtu?

*Adik ni takde kena pengena dengan peniaga yang hampeh. Mereka berniaga sate. Sedap.
Kakak dia pun cun...hehe! Gambar masa bazaar tahun lepas. Sori dik tempek sini.

Today afternoon, I rushed to my mum's place to settle a few things there. 5.30pm, rushed back home towards Cyberjaya. Mak oi...MRR2 (hiway 'mau repair 2 kali') jem tak hengat! Kalau ikut Jln Tun Razak & Sg Besi pun lagi teruk aku rasa.

Nak dijadikan cerita, selepas bayar tol RM1.30 berdekatan palace of the golden horses tu, kereta memang dah berderet. Biasala, lepas susur mines & seri kembangan baru reda tu. Ada satu amoi bengap, bawak waja sorang2, dok himpit kereta aku dalam jem tu. Nak cilok kanan dalam jem tu. Punya la bangang (dah la amoi, sure tak puasa, aku ni puasa, sabar je le) sampai bergesel side mirror dia kat tepi pintu aku. Apa buta ke, kereta aku jauh lagi besar sebelah dia. Lain la dia memang depan sikit dari aku ke, leh la aku bagi dia masuk, ni mmg betul2 kat sebelah. Dasar amoi tak basuh anu! Ikutkan baran aku, nak je aku turun lempang je muka dia yang macam tonyok tu, tapi dia plak yg marah hon aku kuat2? Kalau dah makan babi tu, perangai pun macam babi, salah sendiri nak marah orang lain. HERAN AKU!

Sebagai muslim, aku ambil tindakan buat tak tahu je. Sabar, aku tak rugi ape. Nasib baik angin aku hari ni angin melayu. Kalau angin keling tadi, dah kena cabul dah kot amoi busuk tu!

*Hai...tak pepasal susut pahale pose aku hari ni, menyumpah punye pasal! Cobaan...

2 comments:

Anonymous said...

hahaha..ni nk menyibuk jap. ada cina kat opis ni demam sbb makan babi byk sgt! MC 2 minggu! pergi jmpa bomoh cina (bukan jmpa doktor) keluarkan bulu babi dari kulit dia. konon nya kulit dia pn dh xblh bernafas lagi. hahahaha, makan la babi byk2 lagi..

Yuzray Eusoph said...

muahahahaw ya aa aww! Anyway, Islam menghalalkan atau mengharamkan sesuatu dengan bersebab, beserta bukti saintifik mahupun spiritual. Dah tolak hukum itulah akibatnyer...