Monday, April 28, 2008

ETDP Bukan MLM!

Ha, lagi penerangan dari Managing Director of Designel Media Sdn Bhd tentang Eilham Technopreneur Development Program atau ETDP ini.


Salam semua,

Ni saya share apa yang saya tulis di salah satu forum online mengenai program Eilham:

Objektif YBIM adalah untuk create awareness IT dan Multimedia kepada seramai mungkin. Dengan ini, bila orang bukan IT atau multimedia join program ini, mereka akan dapat nampak macam-mana IT dan multimedia boleh digunakan untuk diri masing-masing. On the flipside, kita yang dah memang IT dan multimedia pula boleh dapat input dari individu-individu ni tentang subject matter masing-masing (restoran, gerai burger, engineering, architechture, medicine, etc.) dan cuba enhance kan areas ni.

So, bila dah ada understanding seperti itu - golongan bukan IT dan Multimedia boleh create demand for IT dan multimedia. Bila ada demand yang banyak, bolehlah bantu graduan-graduan yang unemployed ni, dan juga kita yang asyik kering projek.

Bagi golongan yang memang IT dan multimedia pula, interaksi secara peribadi melalui sistem mentor-mentee ini akan exposekan kita kepada dunia yang bermacam kerenah. Dengan ini, kita boleh mula create innovations bila cukup pendedahan kepada keperluan orang sekeliling kita.

Program Eilham ini merupakan bridge kepada semua jenis insan ini.

Dengan YBIM, committee Eilham asalnya allocatekan imbuhan kepadanya jika YBIM endorsekan program ini. Walau bagaimanapun, YBIM kata dia tak nak simpan imbuhan tu, so dia mintak bagi balik kepada participant. YBIM retain jugak la sikit, tapi tak sampai RM1 pun...

Committee Eilham advise YBIM adopt method network marketing untuk buat "Network Mentoring". Ini sebenarnya bertujuan untuk have a wider reach in a shorter period of time untuk menyebarkan ilmu dari program Eilham ini. YBIM memberikan incentive untuk mentoring mengikut model ini supaya ahli boleh jana pendapatan yang lebih lumayan berbanding model komisyen biasa. Walau bagaimanapun, ahli tidak perlu drill down macam MLM biasa - hanya fokus kepada 1 level je untuk bagi quality mentoring - sistem kami akan track jika ada growth in your network, dan akan emailkan statement kepada ahli setiap bulan.

Kepada otai-otai MLM, boleh juga gunakan skill sedia ada atau network sedia ada untuk jana pendapatan yang lumayan.

Kepada sesiapa yang tak nak incentive tu, boleh tulis surat kat YBIM dan sedekahkan semua/sebahagian daripada incentive kepada tabung amalnya. Untung-untung boleh dapat Dato' ke, Tan Sri ke...

Kami akan sediakan basic and simple module untuk mentor duplicatekan kepada menteenya... tapi jika mentor ada additional information yang nak dipasskan kepada mentee... silakan. Tu pasal lah sifoo-sifoo it dan multimedia dijemput jadi first line of mentors. Kita ajor jugak orang free-free setiap hari... Program ni tak mintak lebih sangat dari itu, cuma through this program you can enjoy a lot of benefits, termasuk bina dana ratusan ribu (dan juga jutaan ringgit) through a system - ramai orang buat kerja sikit sikit untuk menghasilkan sesuatu yang besar.

Akan tetapi, program Eilham bukanlah MLM kerana:

1. Program ini adalah satu program pembelajaran tentang keusahawanan berlandaskan IT dan multimedia, macam kalau kita buat kursus PJJ kat mana mana kolej atau universiti. Cuma elhirud ada kasi dia punya instructional design touch dengan business experience dia selama 7 tahun ni....

2. Ahli hanya fokus kepada satu level sahaja untuk generate incentive dan ETFund;

3. Ahli sendiri boleh create product dan Eilham commitee akan support development produk ahli itu. Kalau kami buat untung dari produk tersebut, kami akan berikan juga royalti kepada semua yang telah bertanggungjawab untuk jumpa talent yang miliki product tersebut (filem ke, animasi ke, new application ke), sehingga 11 levels. Imagine if u mentored somebody who mentored somebody who mentored somebody who becomes the next Bill Gates or Steve Jobs. Atau the idea that sapa-sapa kawin dan buat kad jemputan kawin in your network boleh generate u some royalti... walaupun u tak kenal pun sapa yang kawin tu. Konsep royalti ni sama la sebijik macam royalti muzik, filem, etc. yang boleh menghasilkan jutaan $$$ kepada penerima royalti.

Harap membantu.


Regards,

Ahmad Zahirudin bin Ahmad Fauzi
Managing Director


Eilham Technopreneurs Development Programme
Learn how IT and Multimedia can help enhance your business
Take advantage of the Eilham Technopreneur Fund by Yayasan Bina Insan Malaysia

No comments: