Monday, April 28, 2008

More You Need To Know On ETDP

These are the words from the Managing Director himself. Can get more from his blog at http://eilham.blogspot.com


Hi all,

Just wanna share with you a post in I write in one of my online forums. It might give you more ideas on how you can benefit from the program yourself.

Bila orang kata "dah ada program lain macam eilham ni", mungkin orang tu tak paham lagi program ni.

Sebelum aku present kat MARA, diorang kata program eilham ni macam program entrepreneur diorang... dah banyak orang diorang latih dan gagal... lepas present MARA kata program Eilham ni MEMANG BOLEH BANTU dan diorang akan panggil seberapa ramai usahawan MARA untuk join program ni.

Sebelum aku present kat MDEC, pegawai dia kata OK je kalau nak endorse program ni, tapi sama la macam usaha MDEC sendiri dengan program-program yang diorang ada. Tapi, lepas present... pegawai tu kata MDEC belum pernah terfikir nak buat macam eilham.

Apa bezanya:

Program Eilham ajar macam mana nak jadi usahawan, dan pada masa yang sama macam mana usahawan ni boleh guna teknologi IT dan multimedia untuk enhance business masing-masing (tak kira apa bisnes).

Lebih dari itu, as an added value, program ini menyediakan "channel" atau "vehicle" atau "lobang" untuk pelajar apply balik apa yang dipelajari untuk buat duit instantly. Untuk yang ada produk sendiri, kami akan exposekan kat mana boleh dapat murah dari business network designel media, aspati, ybim dan OUM.

Contohnya: pelajar ada komik nak develop - kami boleh work dengan pelajar ni dan bawak ke kilang printing kami sanagatlah kompetitif harganya. Kalau still takde modal, kami akan ajar macam mana nak pusing sana pusing sini supaya boleh jayakan juga projek komik tu.

Andai kata komik tu pulak laku macam tak ingat. Pelajar tu kaya raya la dengan JV dengan eilham. Obviously Eilham akan ada profit jugak. So, dari profit kami pulak, kami akan ambil sebahagiannya (setakat ni 11% dari profit kami) dan berikan "Sales royalti" kepada semua yang telah bertanggungjawab untuk memperkenalkan pelajar yang telah menghasilkan komik yang meletup tadi.

Bayangkan kalau anda jadi ahli program ini, dan anda kemudian tolong YBIM untuk mentorkan seberapa ramai yang anda boleh (untuk kejar ET Fund). Dari orang-orang yang anda mentorkan ini, ada yang perkenalkan kawan-kawan, sedara mara masing-masing kepada program ini, dan mereka ini pun memperkenalkan orang masing-masing ke program eilham ni. Tup-tup terserlahlah seorang talent yang buat filem animasi yang meletup kaw-kaw kat box office. Sistem Eilham akan track balik sapa yang perkenalkan mamat atau minah ni, dan kalau kami sendiri ada profit dari JV buat filem ni, kesemua yang telah bertangunggjawab memperkenalkan talent filem ini kepada kami akan mendapat royalti. Kalau profit kami RM100,000... 11% adalah RM11,000... bermakna jika anda adalah antara mereka yang berada dalam line of mentoring talent tersebut, anda akan mendapat royalti RM1,000... tak kiralah samada anda kenal atau tidak pembikin filem itu tadi... tak kiralah kalau anda seorang makcik goreng pisang kat kampung batang benar.

Besar potensi anda. Anda sendiri je tak tahu.

Meh le... http://www.eilham.com/ .

Regards,

The Webmaster
www.eilham.com

Eilham Technopreneurs Development Programme
Learn how IT and Multimedia can help enhance your business
Take advantage of the Eilham Technopreneur Fund by Yayasan Bina Insan Malaysia

No comments: